tips untuk para pemalas..hehe =p

Monday, November 1, 2010

ok..entri kali ni aku rase berminat nk share sket tntg tips untuk mghilangkan sifat mals..tuk kikis sifat malas dlm diri kite..maklumlah musim2 exam ni...hehe..kalo korg nk taw, sifat malas adalah 1 penyakit mental..so, korg nk sakit mental ni??xnk kan??

sedar xsdar,rmai yg btnye..mcm mane nk jdk rajin ea??soklan 2 jgk slalu keluar dri pale otak aku ni..hehe..so, tips ni ak nk share ngan korg yg 'malas' n sbg peringatan tuk aku gak..yg da rajin tuh,nk bce boley,xnk bce pon boley..hehe

**********************************************

ok2..back to main topic..ske sgt melalut..straight 2 the point je lah..

tips-tips nye adalah mcm ni:

1. fikirkan secara positif bahawa anda tidak malas dan hendak menjadi rajin.
   - korg perasan x..kite slalu kuarkan ayt2 cmni..
          " ala..mls la nk wat..", " ala.. xsuke la wat..malas nk wat homework ni.."
mcm2 la lgi ayt..tp sume dlm ayt 2 ade perkataan "aku/saya  malas"...n sdar x sdar, kite didik diri kite jdk malas..cube pasni korg/kite tukar ayt1 2..jd cmni..
         "eh2..ak rajin la..", "ei..excited aku nk wat keje ni"..."aku rajin..bg la keje byk2.."
hehe..secara xlnsg..kite motivate minda kite ke arh bnde yg lbey positif..btoi x??haha

2. setiap kali pas korg bgn tidoq, yakinkan kt diri sndiri yg korg akn wat sgale tugasan korg tuk hari 2.. seeloknye, b4 tidoq 2, set dlm kepale otak korg ape yg korg nk wat esok hari..xpun ,kalo tkot lupa, korg tuleh la kt ats kertas ka, ats dinding ka..pas2 tampal kt meja blajaq korg.. aku pnh try wat cmni..keberkesanannye 90%..hehe..tp kalo korg wat,ak xtaw la bkesan ke dok..depends pada diri korg gak..

3. sentiasa cabar diri...yg nombor 3, tuk mncapai matlamat yg nombor 2 tu..da set dlm kepale, kne cabar diri yg korg akn buat..lau hangat2 tahi kucing ja,xjdk jgk...2 sbb aku ckp td..depends pda diri korg jgk..

4. bykkan muhasabah diri mengapa korg malas.. tgh2 xdak keja 2..drpd dok mlayan perasaan jiwang2,cintan2..bek muhasabah pasaipa korg ni malas sgt..mrh sket diri korg 2..pkiaq blik harapan mak ayh korg..hrpn korg..cite2 korg..

5. mohon doa yg berpanjangan kpd Allah supaya korg ni dijuahkan dr sifat malas ni...tips ni korg wat sbg tawakal la...da berusaha,last2 berserah ja kt Allah...jgn ingt dunia ja..akhirat ke ingt jgk noh..hehe..korg leh berdoa care korg sndiri..tp kt sni aku nk share doa yg aku jumpe dlm Al- Mathurat....tp aku tulis dlm bm ja la noh..try la ea..

Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah dan aku berlindung padaMu dr kelemahan dan kemalasan. dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan org..

*********************************************************
ha..2 je la antara tips2 yg aku nk share..hope berguna tuk korg n tuk aku jgk....

renung2 kan dan slamat beramal!!!

p/s: entri kali ni bahase nye agk berserabai...jap loghat kedah,jap perak..susah toi la jdk org mix negeri ni..haha..sori yep..hrp korg phm dgn ape yg aku nk smpaikan...syukran!!

0 comments: